Jesteś tutaj: Kraków / Wykładowcy / Adam Mazur

Adam Mazur

Zobacz video

Wykształcenie:

Historyk Sztuki i Amerykanista. W grudniu 2008 na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego obronił pracę doktorską pt. Fotografia w rozszerzonym polu. Społeczne i artystyczne użycia fotografii w Polsce. Na jej podstawie powstała książka Historie fotografii w Polsce 1839-2009.

Specjalizacja:

Historia i krytyka fotografii

Publikacje, artykuły, książki:

Historie fotografii w Polsce 1839-2009
ISBN 9788392896722

Wystawy:

Kurator wystaw, m.in. Efekt czerwonych oczu (2008), Wenus (2008), Nowi dokumentaliści (2006).

Działalność dodatkowa (poza AF):

Wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie i na Muzealniczych Studiach Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Redaktor naczelny magazynu Obieg i członek zespołu Krytyki Politycznej. Krytyk fotografii.

Prowadzone zajęcia w AF:

Jak wystawiać fotografię. Teoria i praktyka kuratorska w zderzeniu ze współczesną produkcją artystyczną w Polsce i nie tylko

Opis zajęć prowadzonych w AF:

Po raz pierwszy w swoich 170-letniej historii fotografia zajmuje tak eksponowane miejsce w polu sztuki współczesnej. Wielu ekspertów jest zdania, że wysoka pozycja fotografii (podobnie jak sztuki) w dyskursie kulturowym jest wynikiem wzrostu znaczenia instytucjonalnej pozycji kuratora oraz wystawy. Kim jest kurator? Jakie ma znaczenie dla fotografa? Czy w dobie łatwej dostępności obrazów poprzez Internet warto jeszcze „analogowo” wystawiać zdjęcia? Czym różni się wystawa indywidualna od grupowej, a festiwal fotografii od wystawy problemowej? Jak wieszać zdjęcia, promować wystawy i dotrzeć do publiczności?

Na zajęciach będziemy próbowali znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania. Przyjrzymy się fotografii współczesnej przez pryzmat praktyki kuratorskiej. W trakcie kolejnych zajęć analizować będziemy zarówno od strony technicznej, organizacyjnej, instytucjonalnej jak i teoretycznej fenomen wystawy fotograficznej. Zajęcia będą miały charakter wstępu do reguł świata sztuki. Otwarta formuła seminaryjna pozwoli zdynamizować spotkania i sprowokować dyskusję na temat współczesnego wystawiennictwa fotografii.

Cel zajęć: Przybliżyć studentom tematykę fotografii współczesnej eksponowanej w galeriach, muzeach, instytucjach sztuki. Uczestnicy zajęć w trakcie spotkań będą mieli okazję zapoznać się z kuratorską „kuchnią”, przemyśleć kontekst i praktykę przygotowania wystaw.