Przesilenie obrazowania
Choć słowo „obraz” ma dziś znaczenie o wiele szersze niż w XIX wieku, jego stereotypowe postrzeganie od tamtego czasu tak bardzo się nie zmieniło, obejmuje natomiast znacznie bogatsze spektrum mediów . I tak właśnie rozumianych obrazów jest dzięki temu znacznie, znacznie więcej. Być może wszystkie razem tworzą nowy obraz współczesnego obrazowania?
Obfity ich wybór prezentujemy w klasyczny, XIX-wieczny salonowy sposób, wypełniając nimi całą powierzchnię dwóch ścian Sali Zygmuntowskiej. Obrazy zgrupowane są w czterech zestawach, dla których odnaleźliśmy komentarze w przewrotnych pracach Pawła Susida.
Pierwszy z nich, Historia żartów w sztukach, dotyczy uwalniania obrazowania ze wszystkich jego dotychczasowych ograniczeń, z narracją i przedmiotowością na czele. Sens sztuki (a także Portret sztuki) wyłania się tutaj poprzez wewnętrzne zasady organizacji obrazu. Nie traktujmy jednak określenia „żarty” zbyt dosłownie, wtedy bowiem obraz Rosemarie Trockel – palnik kuchenki elektrycznej – nabierze dodatkowych znaczeń.
Drugi zespół prac to sceny rodzajowe, dla których komentarzem jest Oprócz dworskich artyści współczuli z proletaryatem. Proletariat jest tu rozumiany jako warstwa społeczna o ograniczonym dostępie do dóbr materialnych bądź kulturowych, o specyficznym stylu życia i guście estetycznym. Artyści współczujący zwykle mają poglądy lewicowe, a czy przejawia się to w ich pracach – pozostawiamy osądowi widzów.
Z kolei Gdy tracą wiarę w nowsze rzeczy cofa ich aż do wiary w stare dotyczy kwestii ponadczasowych, ocierających się o sfery metafizyki i sacrum.
Czwarty zespół prac odnosi się już do stricte malarskich zagadnień – Kolory wykorzystane już przez artystów. Otwiera ją praca Tomasza Ciecierskiego, a zamyka Zbiór trzepakowy Włodzimierza Borowskiego oraz instalacja Letnie przesilenie Agnieszki Kalinowskiej, będąca niejako kontynuacją idei malarstwa wyjętego z ram i puszczonego swobodnie w przestrzeń. A może upadającego...?
Salon wieńczą komentarze do tych wszystkich czterech zespołów: Ćwiczenia z estetyki Jarosława Kozłowskiego, Wybór społeczeństwa. Najbardziej pożądany i najmniej pożądany Witalija Komara i Aleksandra Melamida oraz alternatywy obrazowania: Buttes Monteaux Normana Leto i Zdania o ludziach, liczbach i przestrzeni Andrzeja Dłużniewskiego.
Włodzimierz Borowski, Rafał Bujnowski, Marc Chaimowicz, Jan Chwałczyk, Tomasz Ciecierski, Oskar Dawicki Zbigniew Dłubak, Andrzej Dłużniewski Jan Dobkowski Wojciech Fangor, Stefan Gierowski, Maurycy Gomulicki Władysław Hasior, Tadeusz Kantor Witalij Komar/Aleksander Melamid, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Jarosław Kozłowski, Dominik Lejman, Norman Leto, Łódź Kaliska, Marcin Maciejowski, Jarosław Modzelewski, Roman Opałka, Mariola Przyjemska, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Mikołaj Smoczyński, Henryk Stażewski Maciej Stępiński, Andrzej Strumiłło Paweł Susid, Leon Tarasewicz, Rosemarie Trockel
Pełna informacja na temat wystawy dostępna jest na stronie CSW
Polecamy