Milena Natalia Soporowska
Pokoje gościnne
Dowiedz się więcej o naszym studium - Warszawa / Kraków
Projekt Mileny był pokazywany w ramach sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie. Zobacz dokumentację wystawy
Wejdź na profil Mileny w bazie naszych absolwentów i dowiedz się o Niej więcej
„Mianem niesamowitego (niem. unheimlich) zwie się wszystko, co ma pozostać w tajemnicy, w ukryciu… co zaś wyszło na jaw.”
F. W. J. von Schelling, [w:] Daniel Sanders, Wörterbuch der deutschen Sprache, (1860, tom I), Lipsk
“Unheimlich is the name for everything that ought to have remained hidden and secret… and has become visible.”
F. W. J. von Schelling, [in:] Daniel Sanders, Wörterbuch der deutschen Sprache, (1860, volume I), Leipzig
Projekt ten był dla mnie sposobem na zbadanie przestrzeni niegdyś żywej, dziś zaś zmienionej w muzealny eksponat dostępny zwiedzającym głównie za pośrednictwem zmysłu wzroku. Przetworzone w obraz pomieszczenia oddzielają się od swojej pierwotnej funkcji, stając się skrajną wersją objet trouvé. Wprowadzając amorficzny, obcy, choć powstały na bazie kolorystycznego odniesienia przedmiot, chciałam zburzyć pozorną jedność wnętrz, tym samym podważając ich tytułową “gościnność”. Spotkanie, tego, co dookreślone i znane, z tym, co niepokojące i poznawczo niestabilne, stanowi dla mnie wyjątkowo fascynujący problem.
[praca w toku]
This project was for me a way to explore space once alive, today transformed into a museum showpiece accessible for the visitors only through the sense of sight. Processed into images, they separate themselves from their original function, becoming a radical version of obje trouvé. Introducing amorphous item; alien, yet based on the coloristic reference, I wanted to deconstruct the seeming unity of the interiors and question their title “hospitality”. For me, the encounter of what is defined and familiar with what is disturbing and cognitively unstable, constitutes a specifically fascinating issue
[work in progres]
Pokoje gościnne / Guest Rooms
Żródło: oficjalne materiały promocyjne Miesiąca Fotografii w Krakowie
Source: official promotional materials of Photomonth in Cracow
PL
Pokoje gościnne Soporowskiej to kilkanaście fotografii przedstawiających muzealne wnętrza. Nie są to przestrzenie współczesne, autorka wybrała pocztówki, na których znajdują się typowe sale historyczne.
Reprodukowane wnętrza poddane są analizie, nie „historyczno-sztucznej”, a wyłącznie barwnej. Kolekcja zbudowana jest z wykorzystaniem gestu wizualnego. Do modelowych muzealnych ilustracji o barokowym czy manierystycznym charakterze doklejona została modernistyczna „narośl”. To rodzaj obiektu stworzonego w ramach analizy spektrum barwnego pocztówki, wykonanego z farby akrylowej. Te dwa doświadczenia estetyczne spotykają się w procesie reprodukcji – realizm historyczny z eksperymentem abstrakcyjnym.
Wyróżnienie Mileny N. Soporowskiej w konkursie ShowOFF było oczywiste. Oprócz refleksji dotyczących estetyki i percepcji autorka wydaje się reprezentować inny sposoby wykorzystywania medium fotografii – pozafotograficzny. To realizacja błyskotliwa i wyrafinowana wizualnie.
ENG
Soporowska’s Guest Rooms consists of a dozen photographs showing museum interiors. These are not contemporary spaces; the author has chosen postcards that show typical historical exhibit rooms. The reproduced interiors are subjected to analysis derived not from the realm of art’s history, but an exclusively colour-based exploration. The collection is constructed with the use of the visual gesture. The model museum illustrations with baroque or mannerist qualities, have been augmented by a modernist “growth.” It is a type of object created in the process of doing the spectral analysis of the postcard’s color, done with the use of acrylic paints. These two aesthetic experiences meet in the process of reproduction-historical realism meets abstract experimentation.
The selection of Milena N. Soporowska as one of the ShowOFF winners was an obvious choice. In addition to offering reflection about aesthetics and perception, the author seems to represent a different-almost trans-photographic-way of using the photographic medium. The work is both dazzling and visually sophisticated.